HRcases 27 SE_23__ Φ.ΜΕΛΙΣΣΑ
HR Case Study Series – ΕΠΕΤΕΙΑΚΟ ΤΕΥΧΟΣ (#27 Μάρτιος 2024)
20 HRόνια Μπροστά
Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της ΔΑΔ
Άρθρο 23ο
ΦΡΑΓΚΙΣΚΗ Γ. ΜΕΛΙΣΣΑ
Chief Human Resources Officer (CHRO) της Alpha Bank
HR: Ο ενορχηστρωτής του σύγχρονου upskilling
Η διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού είναι θεμελιώδης λειτουργία κάθε σύγχρονου οργανισμού, καθώς συνδέεται άμεσα με την ποιότητα και την απόδοση της εργασίας και συνεπώς την ευημερία ολόκληρης της εταιρείας.
Είναι γεγονός πως η ίδια η φύση της εργασίας βρίσκεται υπό συνεχή αναπροσαρμογή, ειδικά τα τελευταία χρόνια, λόγω εν μέρει της αυξημένης πρόσβασης σε ευκαιρίες επιμόρφωσης αλλά και των διαρκώς μεταβαλλόμενων αναγκών σε ρόλους και δεξιότητες που επαναπροσδιορίζουν το απαιτούμενο προφίλ των εργαζομένων.
Παλαιότερα, οι ανάγκες επιμόρφωσης του ανθρώπινου δυναμικού ήταν άμεσα συνυφασμένες με το εκπαιδευτικό επίπεδο του πληθυσμού, το οποίο περιοριζόταν στην αποφοίτηση από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Σήμερα, οι ανάγκες έχουν αλλάξει δραστικά, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat για το 2023, πάνω από το 45% των νέων εργαζομένων στη χώρα μας έχουν ολοκληρώσει τη φοίτηση τους σε μεταπτυχιακά και διδακτορικά προγράμματα.
Future skills: Τεχνολογία με επίκεντρο τον Άνθρωπο
Έτσι, το βάρος της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού επικεντρώνεται πλέον σε δεξιότητες που δίνουν στους εργαζόμενους τη δυνατότητα, όχι μόνο να διαφοροποιηθούν, αλλά και να βοηθήσουν τον εκάστοτε οργανισμό να ευθυγραμμιστεί με τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις της αγοράς, να εξελιχθεί και να επιτύχει στην ψηφιακή οικονομία.
Με την πλειοψηφία των επιχειρήσεων να προχωρούν στον ψηφιακό μετασχηματισμό της λειτουργίας τους, η ανάπτυξη ψηφιακών δεξιοτήτων γίνεται βασική προτεραιότητα. Οι νέες τεχνολογίες επιτρέπουν τη διαμόρφωση ενός σύγχρονου περιβάλλοντος εργασίας, παρέχοντας στους εργαζομένους ευελιξία, αλλά και τη δυνατότητα να είναι πιο αποτελεσματικοί. Επιπλέον, καθώς οι εργασιακές συνθήκες αλλάζουν, η χρήση ψηφιακών εργαλείων συντελεί στο να συνεχίζεται απρόσκοπτα η λειτουργία μιας επιχείρησης, σε περιπτώσεις όπου η onsite εργασία δεν είναι δυνατή. Οι εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες οφείλουν να υποστηρίζουν τους εργαζόμενους ώστε να διευρύνουν τις ψηφιακές γνώσεις και τις τεχνικές τους ικανότητες, καθώς και να ανταποκρίνονται αποτελεσματικά στον ψηφιακό μετασχηματισμό της εταιρείας όπου δραστηριοποιούνται.
Ένα άλλο σημαντικό στοιχείο είναι η εκπαίδευση που στοχεύει στη βελτίωση της επικοινωνίας και της συνεργασίας μεταξύ εργαζομένων, με νέους, πιο agile τρόπους. Οι πολιτικές της Διοίκησης Ανθρωπίνου Δυναμικού θα πρέπει να εστιάζουν στην ανάπτυξη των λεγόμενων soft skills, όπου οι εργαζόμενοι θα μπορούν να επικοινωνούν αποτελεσματικά τις ανάγκες τόσο του οργανισμού, όσο και της καθημερινής τους εργασίας. Με αυτόν τον τρόπο, δημιουργείται κλίμα εμπιστοσύνης, ενώ προβάλλεται αποτελεσματικά το έργο του εκάστοτε οργανισμού. Παράλληλα, επιταχύνεται η υλοποίηση έργων και ενθαρρύνεται η καινοτομία.
Ένα σύγχρονο τμήμα HR θα πρέπει επίσης να προωθεί τη συνεργασία σε θέματα μάθησης, εκπαίδευσης, δικτύωσης και mentoring, όπου εργαζόμενοι θα μπορούν μέσα από «Κοινότητες» εντός της επιχείρησης να ανταλλάσσουν απόψεις και προβληματισμούς, εξελίσσοντας τις γνώσεις τους και αξιοποιώντας τις δυνατότητες τους. Ταυτόχρονα, μέθοδοι όπως mentoring και coaching συνεισφέρουν συστηματικά στην ανάδειξη αλλά και την ενίσχυση των ικανοτήτων ηγεσίας ή καθοδήγησης ομάδων – απαραίτητες για όλους όσους έχουν υπό την ευθύνη τους άλλους εργαζόμενους ανεξαρτήτως ιεραρχίας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εξέλιξη της τεχνολογίας επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που θα πραγματοποιείται η εκπαίδευση εντός και εκτός εργασιακού περιβάλλοντος, Πρωταγωνιστικό ρόλο θα διαδραματίσει η τεχνητή νοημοσύνη, δίνοντάς μας όλο και περισσότερες δυνατότητες στη δημιουργία προσωποποιημένων εκπαιδευτικών μονοπατιών, μέσω της συνδυαστικής ανάλυσης ατομικών δεξιοτήτων, μαθησιακών προτιμήσεων, και επαγγελματικής εμπειρίας. Παράλληλα με την προσωποποιημένη εκπαιδευτική εμπειρία στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον είναι επιτακτική η ανάγκη δημιουργίας σύντομων και ευέλικτων εκπαιδευτικών εμπειριών (nanolearnings), εμπείρων τέτοιων που αφενός συνάδουν με την περιορισμένη «διάρκεια προσοχής» (attention span) που επιβάλει ο σύγχρονος τρόπος ζωής, αφετέρου ενισχύουν την αποτελεσματικότητα της εκπαίδευσης καθαυτής καθώς εντάσσονται εύκολα στην καθημερινή ροή εργασίας.
Δημιουργώντας αξία
Είναι εμφανές ότι όσο ενισχύονται οι γνώσεις και οι δεξιότητες των εργαζομένων, τόσο ένας οργανισμός μπορεί να λειτουργεί αποτελεσματικά και να δημιουργεί αξία στο δικό του brand αλλά και στην ίδια την κοινωνία.
Τα τμήματα HR σήμερα πρέπει να υιοθετούν μία ολιστική προσέγγιση στο ζήτημα της εκπαίδευσης, υποστηρίζοντας την καλλιέργεια μίας εταιρικής κουλτούρας που προωθεί τη διαρκή εκμάθηση και καλλιέργεια νέων δεξιοτήτων, που ανταμείβει την πρωτοβουλία και την προσπάθεια, ενώ επίσης φροντίζει για τη συνεχή και αξιοκρατική εξέλιξη των Εργαζομένων, ενισχύει την ομαδικότητα και επιβραβεύει με δίκαιο τρόπο τις επιδόσεις.
Ο ρόλος του Ανθρώπινου Δυναμικού λοιπόν, είναι πιο κρίσιμος από ποτέ, αφού λειτουργεί ως ο ενορχηστρωτής του σύγχρονου upskilling, συνδέοντας τους εργαζομένους με ευκαιρίες ανάπτυξης δεξιοτήτων που τους προετοιμάζουν για την οικονομία του μέλλοντος.
Η Φραγκίσκη Γ. Μελίσσα γεννήθηκε το 1968. Σπούδασε Ψυχολογία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι κάτοχος μεταπτυχιακών τίτλων από το Πανεπιστήμιο Columbia σε Industrial/Organizational Studies και από το New School for Social Research σε Social Studies. Διαθέτει 28 χρόνια εμπειρίας στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού και εντάχθηκε στην Τράπεζα το 2020 προερχόμενη από τη Vodafone, όπου τα τελευταία 8 χρόνια ήταν Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού στην Ελλάδα και στη Ρουμανία. Επίσης, διετέλεσε Περιφερειακή Διευθύντρια Ανθρώπινου Δυναμικού για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη στην Colgate Palmolive, ενώ στην καριέρα της είχε θητεία σε θέσεις ευθύνης στη Makro Cash & Carry και στην KPMG. Την 20.5.2022 ανέλαβε Γενική Διευθύντρια - Chief Human Resources Officer (CHRO) της Alpha Bank.
Πλοήγηση:
HRCases 27 Special Edition - 20 HRΟΝΙΑ ΜΠΡΟΣΤΑ
ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ : 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
HR Case Study Series | ΟΛΑ ΤΑ ΤΕΥΧΗ