HRcases 27 SE_20__ Α.ΣΤΑΥΡΟΥ

HR Case Study Series – ΕΠΕΤΕΙΑΚΟ ΤΕΥΧΟΣ (#27 Μάρτιος 2024)

20 HRόνια Μπροστά
Το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της ΔΑΔ

Άρθρο 20ο

ΑΘΗΝΑ ΣΤΑΥΡΟΥ
People Director, Cosmos Sport

 

Πίσω στον άνθρωπο

Στις αρχές της δεκαετίας του 1900, η National Cash Register Co. δημιούργησε ένα τμήμα προσωπικού για τη διαχείριση παραπόνων μετά από μια σειρά απεργιών των εργαζομένων. Αυτή ήταν η αρχή του ανθρώπινου δυναμικού -ιστορικά- όπως το γνωρίζουμε. Σε τι διαφέρει όμως το ανθρώπινο δυναμικό σήμερα από ό,τι ήταν ακόμη και πριν από 10-20 χρόνια; Πάμε να δούμε 3 “facts” με μερικές από τις αλλαγές τα τελευταία χρόνια:

Fact #1: Το HR «χτίζει» εταιρική κουλτούρα

Πριν 20 χρόνια το να δημιουργείς εταιρική κουλτούρα και εργασιακή δέσμευση εργαζομένων σχετίζονταν πιο πολύ με τη διαχείριση πόρων και διαδικασιών (Personnel Management).  Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι στη σύγχρονη εποχή, ο όρος «Personnel management» έχει αντικατασταθεί από το «People Management»  και το «Human Resources Department» από το «People Department». Το HR πια επικεντρώνεται στο να χτίζει Brand και κουλτούρα, βοηθώντας τους ανθρώπους να νιώθουν μέλη μιας οικογένειας με κοινό σκοπό, όραμα και εξέλιξη. Δεν αποτελεί έκπληξη, λοιπόν, το ότι πολλοί οργανισμοί λαμβάνουν σοβαρά υπόψη και επενδύουν στην εταιρική κουλτούρα και το “brand awareness”. Σε έρευνα μεταξύ 1.400 CFOs παγκοσμίως, πάνω από το 50% δήλωσε ότι «η εταιρική κουλτούρα επηρεάζει την παραγωγικότητα, τη δημιουργικότητα και τελικά την κερδοφορία των εταιρειών».

Fact #2: Το HR ως Strategic Business Partner

Παλαιότερα το HR αποτελούσε ένα εντελώς ξεχωριστό τμήμα μιας εταιρείας, με έμφαση σε αρμοδιότητες όπως μισθοδοσία, παροχές και επίλυση θεμάτων μεταξύ του προσωπικού. Το τμήμα χαρακτηρίζονταν πιο πολύ ως ένα κέντρο κόστους παρά ως ένας πυλώνας που συμβάλει στην κερδοφορία της εταιρείας. Τώρα πια, οι περισσότερες εταιρείες χρησιμοποιούν το μοντέλου του “Business Partner”, με το HR να είναι κοντά στο Senior Management συμβάλλοντας στη δημιουργία στρατηγικής, στόχων και πλάνου, προσθέτοντας έτσι προστιθέμενη αξία στον οργανισμό.  

Fact #3: Το HR βοηθά στην προσαρμογή στις νέες συνθήκες

Τα τελευταία 20 χρόνια ο χώρος των επιχειρήσεων λειτουργεί σε ένα ολοένα και πιο ευμετάβλητο περιβάλλον, με διαρκείς αλλαγές σε πολιτικό, κοινωνικό & οικονομικό επίπεδο. Αξίζει να σημειωθεί ότι πρωτοφανείς αλλαγές ήρθαν στον κόσμο της εργασίας, καθώς οι εταιρείες έγιναν πιο ψηφιακές, ανέπτυξαν τεχνολογική καινοτομία μέχρι και νέα μοντέλα εργασίας («phygital»), με το HR να διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο στην καλύτερη και πιο ομαλή προσαρμογή των Ανθρώπων στις νέες συνθήκες.

Blast to the future

Κοιτάζοντας το μέλλον και τις προκλήσεις που καλούμαστε να διαχειριστούμε, είναι εμφανές ότι αυτές σχετίζονται με τις τεχνολογικές αλλαγές, την εξέλιξη της σχέσης μεταξύ επιχειρήσεων και εργαζομένων και τα χαρακτηριστικά των νέων γενιών που πρόκειται να διαδεχθούν τις υπάρχουσες.

Η Gen Alpha, η νέα γενιά εργαζομένων, θεωρείται ότι θα εστιάζει σε θέματα  inclusivity και διαφορετικότητας, ενώ αγαπημένα brands (κατ’ επέκταση εργοδότες) θα είναι αυτά που θα επενδύουν στην τεχνολογία, τη βιωσιμότητα και την αυθεντικότητα.

Ήδη οι εταιρείες επικεντρώνονται σε μεγάλο βαθμό σε νέες τεχνολογίες, όπως ΑΙ, HR Chatbots, ChatGPT, Bard, People & Data analytics, cybersecurity αλλά και στην αυτοματοποίηση πολύπλοκων εργασιών (πχ logistics robots). Επιπλέον, γίνεται λόγος για την «Gig economy», η οποία περιλαμβάνει συμβάσεις short-term ή freelancers, ήδη διαδεδομένες μορφές εργασίας παγκοσμίως, ενώ το «Work from home» τείνει να γίνει «Work from anywhere». Μελλοντικοί ρόλοι στο HR φαίνεται να περιλαμβάνουν τίτλους όπως «human tech specialist, culture specialist, Chatbot Facilitator, Employee Bias Officer, Virtual Reality Trainer, Remote Culture Developer, Climate Change Analyst» κα. κάνοντας φανερή την αλλαγή που πρόκειται να έρθει. Αυτή είναι ίσως μία από τις μεγαλύτερες τάσεις που θα αλλάξει τη μορφή του ανθρώπινου δυναμικού στο μέλλον.  Παρά τις ανησυχίες ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα αντικαταστήσει θέσεις εργασίας και θα περιορίσει τη δημιουργικότητα, το HR θα επωφεληθεί σε μεγάλο βαθμό από αυτή την τεχνολογία.

Τα στελέχη του HR θα πρέπει στο μέλλον γρήγορα να κατανοούν τις νέες συνθήκες, να εξελίσσονται, να προσαρμόζονται με ευελιξία στις αλλαγές και να χτίζουν ειλικρινή σχέση με τους Ανθρώπους για τη διαρκή επιτυχία των εταιρειών και για τη δέσμευση των εργαζομένων.

 

Αθηνά Σταύρου: Holding a M.Sc. Human Resources Management (AUEB) and a B.Sc. degree from the Department of Economics (University of Piraeus). Now working for Cosmos Sport S.A as People Director. Experience in Retail, FMCG & Pharmaceutical. Passion for directing, developing, and collaborating with new people. Inspirational quote: "Accepted that we all are human resources, but we are humans first and resources later.

 

 


Πλοήγηση:
HRCases 27 Special Edition - 20 HRΟΝΙΑ ΜΠΡΟΣΤΑ
ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ :  1  |  2  |  3  |  4  |  5  |  6  |  7  |  8  |  9  |  10  |
  11  |  12  |  13  |  14  |  15  |  16  |  17  |  18  |  19  |  20  |
  21  |  22  |  23  |  24  |  25 

HR Case Study Series | ΟΛΑ ΤΑ ΤΕΥΧΗ