HRcases 23 SE_Ε. ΔΕΜΕΡΟΥΤΗ
HR Case Study Series - SPECIAL EDITION (#23ο - Φεβρουάριος 2022)
Το Μέλλον της Εργασίας
Γνωμοδότηση 14η
ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΔΕΜΕΡΟΥΤΗ
καθηγήτρια Εργασιακής και Οργανωσιακής Ψυχολογίας στο Eindhoven University of Technology, Ολλανδία
Λόγω του COVID-19, εργαζόμενοι σε πολλούς τομείς απασχόλησης αναγκάστηκαν να εργάζονται από το σπίτι χωρίς καν να έχουν προηγούμενη εμπειρία με αυτόν τον νέο τρόπο εργασίας. Οι οργανισμοί συνειδητοποίησαν τουλάχιστον δύο πράγματα από αυτήν την αλλαγή.
Πρώτον, ανακάλυψαν ότι είναι δυνατό να παραχθεί παραγωγή ακόμη και όταν οι υπάλληλοί τους δεν είναι σωματικά στη δουλειά.
Δεύτερον, συνειδητοποίησαν ότι οι υπάλληλοι τους μπορούν να είναι παραγωγικοί με δική τους πρωτοβουλία ακόμα και όταν δεν τους «διαχειρίζονται» (manage) οι προϊστάμενοι τους.
Αυτές οι δύο ιδέες είναι πολύ σημαντικές γιατί μπορεί να έχουν ουσιαστικές επιπτώσεις στον τρόπο διαχείρισης των ανθρώπινων πόρων. Η υβριδική εργασία μπορεί να γίνει ο κανόνας παρά η εξαίρεση μετά την πανδημία και μπορεί να φέρει αρκετά οφέλη στον οργανισμό (π.χ. μειωμένο κόστος λόγω μειωμένων κτιριακών απαιτήσεων) και στον εργαζόμενο (π.χ. υψηλότερη αυτονομία για τον καθορισμό του χρόνου εργασίας και της τόπου για καλύτερη προσαρμογή της εργασίας με τις απαιτήσεις εκτός εργασίας).
Ωστόσο, η υβριδική εργασία φέρνει επίσης ορισμένες προκλήσεις τόσο για τον οργανισμό όσο και για τους εργαζόμενους, καθώς οι πρώτοι πρέπει να βρουν εναλλακτικούς τρόπους διαχείρισης των εργαζομένων τους που απαιτούν νέες ηγετικές συμπεριφορές και οι δεύτεροι πρέπει να διαχειρίζονται τον εαυτό τους. Για έναν μάνατζερ είναι απαραίτητο να βρει νέους τρόπους για να καθοδηγήσει τους υπαλλήλους που δεν είναι πάντα κοντά, καθώς και να διατηρήσει τη συνοχή και την εργασιακή απόδοση της ομάδας. Για τον εργαζόμενο είναι απαραίτητο να διατηρεί τα κίνητρα για εργασία αποφεύγοντας την υπερκόπωση και τις μειωμένες κοινωνικές επαφές. Πώς όμως μπορεί να επιτευχθεί αυτό;
Αυτή η πολύπλοκη κατάσταση μπορεί να εξελιχθεί σε επιτυχία εάν οι εργαζόμενοι, οι οργανισμοί και οι κυβερνήσεις αναλάβουν το μερίδιο ευθύνης που τους αναλογεί. Οι εργαζόμενοι πρέπει να ενισχύσουν την αυτοηγεσία τους, καθώς η εργασία από το σπίτι θέτει περισσότερες απαιτήσεις στον εαυτό τους να παραμείνει παρακινημένος να εργαστεί, να παραμείνει αφοσιωμένος στον οργανισμό, να διατηρήσει την επαφή με τους συναδέλφους και τον προϊστάμενό του, να διευκρινίσει και να διαπραγματευτεί τις απαιτήσεις εργασίας καθώς και τους διαθέσιμους πόρους εργασίας για την ικανοποίηση αυτών των απαιτήσεων.
Ταυτόχρονα, δεδομένου ότι τα όρια μεταξύ εργασίας και μη εργασίας γίνονται ασαφή όταν κάποιος εργάζεται από το σπίτι, πρέπει να διαχειρίζονται την εργασία και τον ελεύθερο χρόνο τους έτσι ώστε να αναρρώνουν επαρκώς και να έχουν (ποιοτικό) χρόνο για την οικογένειά τους. Όλα αυτά μπορούν να τα μάθουν με εκπαίδευση.
Οι οργανισμοί πρέπει να βρουν τρόπους διαχείρισης των εργαζομένων από απόσταση ή εικονικά. Συγκεκριμένα, πρέπει να διευκρινίσουν τις απαιτήσεις και στόχους του οργανισμού στους υπαλλήλους τους καθώς και να παρέχουν επαρκείς πόρους για την εκπλήρωση αυτών των απαιτήσεων και στόχων (π.χ. δυνατότητες εκπαίδευσης, κοινωνική, οργανική και τεχνολογική υποστήριξη, ευκαιρίες για εξέλιξη) χωρίς να αυξάνουν την επιτήρηση που έχει αποδειχθεί ότι επηρεάζει αρνητικά την ευημερία και τη λειτουργία των εργαζομένων.
Οι κυβερνήσεις επηρεάζουν τις συνθήκες που λειτουργούν οι οργανισμοί και οι εργαζόμενοι. Ως εκ τούτου, πρέπει να δημιουργήσουν ένα πλαίσιο κανονισμών για την προστασία της απασχόλησης και για την παροχή φορολογικών πλεονεκτημάτων για όσους εργάζονται από το σπίτι.
Τέλος, οι κανονισμοί για την προστασία της υγείας των εργαζομένων που εργάζονται από το σπίτι είναι ουσιαστικοί, όπως πώς καθορίζονται οι υπερωρίες, ποιος είναι υπεύθυνος για τον εργονομικό σχεδιασμό των οικιακών γραφείων. Είμαι πολύ θετική ότι οι προσαρμοστικές συμπεριφορές που επιδεικνύονται από όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη κατά τη διάρκεια της πανδημίας θα συνεχιστούν και μετά την πανδημία για να μετατρέψουν την απειλή σε ευκαιρία.
Πλοήγηση:
HRCases 23 Special Edition - ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕΙΣ : 1η | 2η | 3η | 4η | 5η | 6η | 7η | 8η | 9η | 10η | 11η | 12η | 13η | 14η | 15η | 16η