HRcases 25- Γνωμοδότηση 4η
HR Case Study Series - 25ο τεύχος (Οκτώβριος 2022)
Έλλειψη Εποχικού Προσωπικού στα Ξενοδοχεία
Γνωμοδότηση 4η
Γράφει ο
Έλενα Γκίκα – Πετρουλάκη
ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΔΥΝΑΜΙΚΟΥ, COSTA NAVARINO
Η σταδιοδρομία στον κλάδο φιλοξενίας, απευθύνεται σε αυτούς που απολαμβάνουν την αλληλεπίδραση με άλλους ανθρώπους. Οι άνθρωποι του τουρισμού, δεν προσφέρουμε απλά υπηρεσίες, μπορούμε να «παράγουμε» ευτυχία. Συναντούμε ανθρώπους στις διακοπές που ονειρεύονταν για μήνες και είμαστε αυτοί που φροντίζουμε για την υλοποίηση του ονείρου τους. Αυτό είναι ανεκτίμητο. Αν προσθέσουμε τον πλούτο των εμπειριών που μας προσφέρει η επαφή με επισκέπτες διαφορετικής κουλτούρας και τις χωρίς σύνορα προοπτικές που ανοίγονται για κάθε έμπειρο επαγγελματία του τουρισμού, σκιαγραφούμε αυτό που μπορεί να προσφέρει ο κλάδος, ως επιλογή καριέρας.
Τον τελευταίο καιρό όμως το θέμα της έλλειψης προσωπικού έχει συζητηθεί πολύ. Ωστόσο αυτό που εμφανίζεται ως πρόβλημα, μπορεί να αποτελεί μια μοναδική ευκαιρία, για να επανεξετάσουμε και να αναδημιουργήσουμε την εμπειρία του εργαζόμενου.
Σχετικές έρευνες καταδεικνύουν πως είμαστε αντιμέτωποι με ριζικές αλλαγές σε αυτά που οι εργαζόμενοι προσδοκούν και διεκδικούν ως προς τις εργασιακές τους συνθήκες.
Παροχές επιπλέον του μισθού, ισορροπία προσωπικής και επαγγελματικής ζωής, συνεχής εκπαίδευση, αντικείμενο εργασίας που έχει νόημα, εργασιακό περιβάλλον που σέβεται και αγκαλιάζει τη διαφορετικότητα, κοινωνική και περιβαλλοντική υπευθυνότητα του Εργοδότη, είναι κάποια από τα ζητούμενα του σύγχρονου εργαζόμενου.
Η επέκταση της τουριστικής περιόδου, μέσα από επενδύσεις σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού, την ανάπτυξη υποδομών και την συστηματική προβολή του τουριστικού προϊόντος της χώρας, θα προσέλκυε όσους αναζητούν δωδεκάμηνη απασχόληση. Ωστόσο, ακόμα και επιχειρήσεις συνεχούς λειτουργίας, παραμένουν υποστελεχωμένες επειδή δεν υπάρχουν αρκετοί υποψήφιοι για την κάλυψη ανοιχτών θέσεων.
Επιπρόσθετες δράσεις μεγάλης κλίμακας, όπως η περαιτέρω ανάπτυξη εκπαιδευτικών δομών υψηλών προδιαγραφών, που να απαντούν ουσιαστικά στις ανάγκες του κλάδου, είναι εξίσου ζωτικής σημασίας για τον εμπλουτισμό της τουριστικής αγοράς εργασίας με κατηρτισμένο ανθρώπινο δυναμικό.
Η υγιής εταιρική κουλτούρα αποτελεί μια από τις προτεραιότητες όσων αναζητούν εργασία και έναν από τους σημαντικότερους λόγους για να παραμείνει κάποιος σε μια επιχείρηση.
Η πλέον όμως σημαντική παράμετρος για την προσέλκυση και διατήρηση εργαζομένων, εντοπίζεται στους όρους εργασίας, τόσο ποσοτικά, όπως π.χ. ο μισθός, όσο και ποιοτικά.
Η υγιής εταιρική κουλτούρα αποτελεί μια από τις προτεραιότητες όσων αναζητούν εργασία και έναν από τους σημαντικότερους λόγους για να παραμείνει κάποιος σε μια επιχείρηση. Το βασικότερο δομικό υλικό μιας τέτοιας κουλτούρας είναι ο σεβασμός, όχι ασαφής και αφηρημένη έννοια, αλλά ως στρατηγική επιλογή και καθημερινή πρακτική. Οι συμπεριφορές που τον εκδηλώνουν θα πρέπει να είναι παρούσες από τη διαδικασία επιλογής υποψηφίου και την εκπαίδευση του νεοεισερχόμενου εργαζόμενου, ως την αξιολόγηση της απόδοσης του και το πλάνο επαγγελματικής του ανάπτυξης, σε κάθε βαθμίδα της εταιρικής ιεραρχίας.
Ο σεβασμός πρέπει να εκδηλώνεται σε όλα όσα συνδέονται με την φύση της εποχικής εργασίας στον τουρισμό. Γίνεται πράξη με την τήρηση των ωραρίων εργασίας, τα επαρκή διαλλείματα σε ευχάριστα διαμορφωμένους χώρους, την ποικιλία, ποιότητα και ποσότητα των εδεσμάτων στα εστιατόρια συνεργατών, την έγκαιρη ενημέρωση για τα κυλιόμενα προγράμματα εργασίας, την παροχή καθαρών και ποιοτικών στολών εργασίας, τις ικανοποιητικές συνθήκες διαμονής.
Ο σεβασμός πρέπει να εκδηλώνεται σε όλα όσα συνδέονται με την φύση της εποχικής εργασίας στον τουρισμό.
Η παραμονή των εργαζομένων σε μια επιχείρηση, συνδέεται με το πόσο νιώθουν υπερήφανοι για το αποτέλεσμα της δουλειάς τους και για το συνολικό έργο που παράγεται. Η υψηλή ποιότητα υπηρεσιών, τα καινοτόμα προϊόντα, η ενθάρρυνση για αυθεντική και εγκάρδια εξυπηρέτηση, αποτελούν κίνητρα. Οι επιχειρήσεις που σέβονται τους πελάτες τους, δραστηριοποιούνται με ήθος και πράττουν όσα υπόσχονται, είναι ελκυστικότερες για τους υποψήφιους και έχουν υψηλότερα ποσοστά διατήρησης εργαζομένων.
Εξίσου σημαντικό είναι το αίσθημα υπερηφάνειας και αυτοπραγμάτωσης, όταν το εταιρικό όραμα και οι εταιρικές αξίες έχουν θετικό αποτύπωμα στην κοινωνία και το περιβάλλον. Ο «καλός σκοπός» κερδίζει συνεχώς έδαφος στα κριτήρια επιλογής και παραμονής των εργαζομένων.
Μεγάλη βαρύτητα έχει και η επένδυση που κάθε επιχείρηση είναι διατεθειμένη να κάνει για την ανάπτυξη των ανθρώπων της. Η εκπαίδευση και η ανάπτυξη των εργαζομένων, με την βελτίωση των γνώσεων και δεξιοτήτων τους, αποτελούν μετρήσιμα μεγέθη που αντικατοπτρίζονται στα ποσοστά των εργαζομένων που έχουν εξελιχθεί μέσα στην ίδια επιχείρηση.
Ο κλάδος του τουρισμού, έχει πολλά να προσφέρει σε κάθε επαγγελματία που θα τον αγαπήσει. Στο κέντρο του είναι πάντα ο άνθρωπος, είτε ως επισκέπτης, είτε ως εργαζόμενος. Γι΄αυτό και απαιτεί άριστα αντανακλαστικά ανταπόκρισης στις προσδοκίες και ανάγκες όχι μόνο των επισκεπτών αλλά και των εργαζομένων, προκειμένου να έλκει εκείνους τους ανθρώπους, που θέλουν και μπορούν να σκηνοθετούν ονειρεμένες εμπειρίες φιλοξενίας.
Σύντομο βιογραφικό σημείωμα
Η Έλενα Γκίκα – Πετρουλάκη ,
το 2009 ανέλαβε το ρόλο της Διευθύντριας Ανθρώπινου Δυναμικού στην Costa Navarino. Τα προηγούμενα δέκα έτη, εργάστηκε σαν HRD σε ξενοδοχειακές μονάδες πολυτελείας, όπως το Club Hotel Casino Loutraki και το Grand Resort Lagonissi. Είναι μέλος του Advisory Board για το MSc in Tourism Management του Alba Graduate Business School και στο παρελθόν έχει διδάξει Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού σε σχολές Τουριστικών Σπουδών.
Έχει σπουδάσει Διοίκηση Τουριστικών Επιχειρήσεων, είναι απόφοιτος του τμήματος Πολιτικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών και κάτοχος MSc στη Διοίκηση Ανθρώπινου Δυναμικού από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει συγγραφικό έργο από τις Εκδόσεις Ψυχογιός και είναι συχνά ομιλήτρια σε συνέδρια HR και Τουρισμού.
Πλοήγηση:
HRCases 25 - ΕΛΛΕΙΨΗ ΕΠΟΧΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΣΤΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ
EDITORIAL
ΓΝΩΜΟΔΟΤΗΣΕΙΣ : 1η | 2η | 3η | 4η
HR Case Study Series | ΟΛΑ ΤΑ ΤΕΥΧΗ