Η σημασία του employer branding

Η προσέλκυση και η διατήρηση ταλαντούχων επαγγελματιών αποτελεί βασική προϋπόθεση για τις ελληνικές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις που θέλουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές


ΑΦΙΕΡΩΜΑ - Η Δυναμική των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων

Της ΕΙΡΗΝΗΣ ΖΩΓΡΑΦΟΥ,
Λέκτορος στο Cranfield University, School of Management στην Αγγλία και μεταδιδάκτορος του ΟΠΑ


Οι εποχές αλλάζουν και μαζί τους αλλάζουν και οι απαιτήσεις της αγοράς εργασίας. Η ταχεία αλλαγή των συνθηκών στο εργασιακό περιβάλλον έχει φέρει μια νέα πρόκληση για τις ελληνικές Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις (ΜμΕ). Στην Ελλάδα του 2025, η προσέλκυση και η διατήρηση ταλαντούχων επαγγελματιών δεν είναι πλέον απλώς μια στρατηγική ανάγκη – είναι ζήτημα επιβίωσης και ανάπτυξης για τις ΜμΕ που επιθυμούν να παραμείνουν ανταγωνιστικές. Παρόλο που η προσέλκυση πελατών παραμένει κρίσιμη, ο «πόλεμος ταλέντων» έχει πλέον καθοριστική σημασία για τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη των επιχειρήσεων.
 

Employer branding: Το μάρκετινγκ της εργασιακής εμπειρίας

Το employer branding δεν είναι απλώς μια στρατηγική προσέλκυσης ταλέντων – είναι το μάρκετινγκ της εργασιακής κουλτούρας και των αξιών μιας επιχείρησης. Στόχος του είναι να δημιουργήσει μια ελκυστική εικόνα και μια θετική φήμη εργοδότη, που να αντικατοπτρίζει την προσωπικότητα της επιχείρησης, τις ευκαιρίες ανάπτυξης και την ποιότητα ζωής που προσφέρει στους εργαζομένους της. Όπως κάθε επιχείρηση επιθυμεί να είναι η πρώτη επιλογή για τους πελάτες της, το ίδιο πρέπει να επιδιώκει να είναι και για τους εργαζομένους της.

Ποιά μέσα χρησιμοποιούν οι ΜμΕ στην Ελλάδα (2025) για προωθήσουν και βελτιώσουν την εικόνα τους σαν εργοδότη.

Οι νέες απαιτήσεις της εποχής

Στη σημερινή εποχή, οι εργαζόμενοι δεν αναζητούν μόνο την οικονομική αποκατάσταση. Οι προσδοκίες τους είναι πλέον πολυδιάστατες, περιλαμβάνοντας την ανάγκη για νόημα στην εργασία, συνεχή προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη και ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Παράλληλα, η ζήτηση για ευέλικτες μορφές εργασίας και υποστηρικτικά περιβάλλοντα αυξάνεται συνεχώς. Όλοι αυτοί οι παράγοντες αποτελούν καθοριστικά κριτήρια για την αποδοχή μιας προσφοράς εργασίας.
 

Πώς να χτίσουν οι ΜμΕ το δικό τους employer brand

Για να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες προσδοκίες και να ανταγωνιστούν στο σύγχρονο εργασιακό περιβάλλον, οι ΜμΕ μπορούν να χρησιμοποιήσουν στρατηγικές employer branding που εστιάζουν στις ακόλουθες περιοχές:

  • Προώθηση εταιρικής κουλτούρας: Όπως μια επιτυχημένη διαφήμιση αναδεικνύει τα μοναδικά χαρακτηριστικά ενός προϊόντος, έτσι και οι ΜμΕ πρέπει να προβάλλουν την κουλτούρα τους, αναδεικνύοντας τις αξίες και το όραμά τους.
  • Αυθεντικότητα και ειλικρίνεια Το employer branding πρέπει να αντικατοπτρίζει την πραγματική εργασιακή εμπειρία, αποφεύγοντας υποσχέσεις που δεν μπορούν να τηρηθούν. Οι μη αληθινές υποσχέσεις οδηγούν σε δυσαρέσκεια και κακή φήμη.
  • Χρήση ψηφιακών εργαλείων: Σήμερα, οι ΜμΕ μπορούν να αξιοποιήσουν διάφορα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης χωρίς να απαιτούνται υψηλά χρηματικά ποσά. Απλές, αυθεντικές δημοσιεύσεις που παρουσιάζουν την καθημερινότητα, τις επιτυχίες ή ακόμα και τις μικρές στιγμές χαράς μέσα στον εργασιακό χώρο, μπορούν να δημιουργήσουν μια ισχυρή διαδικτυακή παρουσία.
  • Επένδυση στην ευημερία των εργαζομένων: Ένας ικανοποιημένος εργαζόμενος είναι ο καλύτερος πρεσβευτής της επιχείρησης, ενισχύοντας τη φήμη της στην αγορά. Παροχές όπως ευέλικτο ωράριο, δυνατότητες τηλεργασίας, και προγράμματα επιμόρφωσης συμβάλλουν στην αφοσίωση των εργαζομένων και στη βελτίωση της εικόνας της επιχείρησης.
     

Τα ευρήματα της έρευνας

Για τις ΜμΕ, οι οποίες αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, το employer branding προσφέρει πλήθος πλεονεκτημάτων, όπως επιβεβαιώνουν και τα ευρήματα του ερευνητικού έργου «Απόδοση και Καινοτομία στις Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις: Πώς Ενισχύονται μέσα από το Ανθρώπινο Δυναμικό;» που πραγματοποιήθηκε από το Εργαστήριο Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Σύμφωνα με την έρευνα, το employer branding αναδεικνύεται ως κρίσιμο εργαλείο για την ενίσχυση της οργανωσιακής απόδοσης και την προώθηση της καινοτομίας στις ΜμΕ, προσφέροντας έναν σημαντικό μοχλό ανάπτυξης σε ένα όλο και πιο ανταγωνιστικό εργασιακό περιβάλλον. Συγκεκριμένα, σε δείγμα 341 ΜμΕ στην Ελλάδα, η πλειοψηφία των διευθυντών θεωρεί την καλλιέργεια θετικής εργοδοτικής φήμης απαραίτητη για την επιτυχία τους. Επιπρόσθετα, οι αξίες της ομαδικότητας και της οικογενειακής κουλτούρας αναδεικνύονται ως οι πιο σημαντικές για τη δημιουργία ενός θετικού εργασιακού περιβάλλοντος. Ψηφιακά εργαλεία, όπως η εταιρική ιστοσελίδα και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Instagram) καθώς και τα επαγγελματικά δίκτυα (LinkedIn), αποτελούν τα πιο σημαντικά εργαλεία για την προώθηση ενός εργοδοτικού brand (διάγραμμα 1). Μέσα από αυτές τις πλατφόρμες, οι ΜμΕ επικοινωνούν αποτελεσματικά τις αξίες τους, προσελκύουν υποψηφίους και ενδυναμώνουν τη σχέση τους με το κοινό, προβάλλοντας την εργασιακή τους κουλτούρα και τα πλεονεκτήματα της εργασίας χωρίς την απαίτηση υψηλών δαπανών.
 

Σύμπερασμα

Το employer branding είναι το «κλειδί» για τις ΜμΕ που επιθυμούν να ξεχωρίσουν, να προσελκύσουν και να διατηρήσουν ταλέντα. Με τη δύναμη της ψηφιοποίησης και την αυθεντικότητα στο επίκεντρο, οι ΜμΕ μπορούν να δημιουργήσουν ισχυρές εργασιακές κοινότητες, ενισχύοντας τη φήμη τους ως εργοδότες και διασφαλίζοντας τη μακροχρόνια επιτυχία τους. Σε ένα συνεχώς αυξανόμενο ανταγωνιστικό περιβάλλον ταλέντων, το employer branding δεν είναι πολυτέλεια, είναι ανάγκη.
 

Επιστροφή στο ΤΕΥΧΟΣ 56ο – ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ 2025