Αφιέρωμα: ΠΛΗΘΩΡΙΣΜΟΣ, ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΟΣ:
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΜΠΑΛΤΑΣ,
Καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του ΟΠΑ
Το παρόν αφιέρωμα ασχολείται με ένα μεγάλο πρόβλημα της πραγματικής οικονομίας και της καθημερινότητας των καταναλωτών : την ακρίβεια. Πράγματι, λίγο πριν τα Χριστούγεννα του 2024, ο ρυθμός αύξησης των τιμών έχει υποχωρήσει, αλλά οι συσσωρευτικές ανατιμήσεις έχουν ήδη δημιουργήσει ένα πολύ υψηλότερο κόστος διαβίωσης για τους καταναλωτές.
Ανέλαβα με ιδιαίτερη ευχαρίστηση την επιμέλεια του αφιερώματος για δύο λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι η πεποίθηση μου ότι το Πανεπιστήμιο οφείλει να ασχολείται με τα μεγάλα προβλήματα του ελληνικού λαού, για τα οποία έχει επιστημονική αρμοδιότητα. Και το θέμα της ακρίβειας είναι αναμφίβολα μία τέτοια περίπτωση. Ο δεύτερος λόγος είναι η ευκαιρία να συλλέξω και να παρουσιάσω πολύ διαφορετικές και ακόμα περισσότερο ενδιαφέρουσες απόψεις διακεκριμένων αρθρογράφων, οι οποίες συνθέτουν το αφιέρωμα μας στις επόμενες σελίδες.
Τα πρώτα τρία άρθρα προέρχονται από συγγραφείς εκτός του Πανεπιστημίου. Κατά αλφαβητική σειρά, η συζήτηση μας αρχίζει με το άρθρο του κ. Κώστα Θέου, Γενικού Διευθυντή της Ελληνικής Παραγωγής, με θέμα «Πληθωρισμός: παράγοντες αλληλεπίδρασης με τη Μεταποίηση», στο οποίο αναδεικνύεται, μεταξύ άλλων, η σημασία της εγχώριας βιομηχανίας, του “Made in Greece” για την ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας στην πληθωριστική κρίση.
Το δεύτερο άρθρο συνέγραψε ο κ. Κωνσταντίνος Μπακούλας, Αντιπρόεδρος Λειτουργιών, Λύσεων και Καινοτομίας της εταιρείας Circana με τίτλο «Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ: μία ανασκόπηση ενός μεταβαλλόμενου τοπίου». Ο κ. Μπακούλας αναλύει τους παράγοντες που διαμορφώνουν τις τιμές στα σούπερ μάρκετ, τις επιπτώσεις στους καταναλωτές και τις στρατηγικές προσαρμογής καταναλωτών και εμπόρων.
Το τρίτο άρθρο παρουσιάζει τις θέσεις του κ. Απόστολου Ραυτόπουλου, Προέδρου της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (Ε.Ε.Κ.Ε.) και παρουσιάζει συνοπτικά τις θέσεις της Ε.Ε.Κ.Ε. ως φορέα εκπροσώπησης των καταναλωτών για το πρόβλημα της ακρίβειας και την αντιμετώπισή του.
Τα επόμενα τέσσερα άρθρα προέρχονται από Καθηγητές του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Κατά αλφαβητική σειρά, ο κ. Νίκος Βέττας, Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ και Καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, παρουσιάζει μία ιδιαίτερα περιεκτική ανάλυση στο άρθρο του «Η ακρίβεια στην Ελλάδα: προκλήσεις και προοπτικές».
Κατόπιν, το άρθρο του Καθηγητή κ. Γεωργίου Δουκίδη υπό τον τίτλο «Το πολυπαραγοντικό πρόβλημα του πληθωρισμού στα τρόφιμα και τρόποι αντιμετώπισης του» αναλύει τις αιτίες του πληθωρισμού τροφίμων και εντοπίζει συνθήκες για την πιθανή αντιμετώπισή του.
Ακολουθεί κείμενο του υπογράφοντος με θέμα «Ακρίβεια και συμπεριφορά καταναλωτή», το οποίο συζητά πως συμπεριφέρονται οι καταναλωτές σε συνθήκες ακρίβειας και πως μπορούν να βελτιώσουν τη θέση τους.
Το παρόν αφιέρωμα κλείνει με το άρθρο του Αναπληρωτή Καθηγητή κ. Χαράλαμπου Σαριδάκη, το οποίο τιτλοφορείται «Επιδράσεις του πληθωρισμού στην καταναλωτική συμπεριφορά» και προσφέρει μία συνοπτική παρουσίαση συναφών μελετών από τη διεθνή ερευνητική γραμματεία.
ΓΡΑΦΟΥΝ ΟΙ:
Πληθωρισμός - Παράγοντες αλληλεπίδρασης με τη Μεταποίηση
ΚΩΣΤΑΣ ΘΕΟΥ | Γενικός Διευθυντής στην «Ελληνική Παραγωγή - Συμβούλιο Βιομηχανιών για την Ανάπτυξη»,
Οι τιμές στα σούπερ μάρκετ - Ανασκόπηση ενός μεταβαλλόμενου τοπίου
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΚΟΥΛΑΣ | Αντιπρόεδρος Λειτουργιών, Λύσεων και Καινοτομίας της εταιρείας Circana
Οι καταναλωτές στη μέγγενη της ακρίβειας
ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΡΑΥΤΟΠΟΥΛΟΥ | Προέδρου της Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας
Η ακρίβεια στην Ελλάδα - Προκλήσεις και προοπτικές
ΝΙΚΟΣ ΒΕΤΤΑΣ | Γενικός Διευθυντής του ΙΟΒΕ και Καθηγητής του ΟΠΑ
Πληθωρισμός στα Τρόφιμα -Ένα πολυπαραγοντικό πρόβλημα και τρόποι αντιμετώπισής του
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΟΥΚΙΔΗΣ | Καθηγητής του Τμήματος Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του ΟΠΑ
Ακρίβεια και συμπεριφορά καταναλωτή
ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΠΑΛΤΑΣ | Καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας του ΟΠΑ
Επιδράσεις του πληθωρισμού στην καταναλωτική συμπεριφορά
ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΣΑΡΙΔΑΚΗΣ | Αναπληρωτής Καθηγητής Μάρκετινγκ και Συμπεριφοράς Καταναλωτή του ΟΠΑ